



Focus!

Huh? Te druk? Geef jij ook wel eens als standaardantwoord dat je het druk hebt op de vraag hoe het is op je werk? Maar ja, het druk hebben is juist fijn toch? Dat betekent waarschijnlijk dat je met je onderneming veel mooie opdrachten uitvoert voor je klanten.. of zit het toch anders in elkaar?
Neem eens de tijd om jezelf af te vragen waar je nou eigenlijk zo druk mee bent. Kun je echt zeggen dat alles wat je doet daadwerkelijk waarde toevoegt aan je onderneming? Op de lange of op de korte termijn? Waarschijnlijk kun je daar geen volmondig ja op zeggen, en dit is waarom:
Toen je startte met je onderneming was je waarschijnlijk blij met iedere opdracht. Je had een mooie droom en wist wat je graag wilde bieden aan je potentiële klanten. En omdat jij ondernemer pur sang bent, heb je waarschijnlijk alle kansen gegrepen die zich op dat moment aandienden.
Als het goed is ben je in de beginperiode ook tegen een hoop dingen aangelopen (en doe je dat nog steeds). Dingen waarvoor jij op dat moment mooie oplossingen hebt bedacht. Je bedrijf is verder gegroeid en die bedachte oplossingen zijn procedures en protocollen geworden.
Het siert je als ondernemer dat jij altijd zo creatief ben omgegaan met alle kansen die je zag, alleen zonder dat je het misschien doorhad ben je weggegaan van je kern. De essentie waarmee jij ooit je onderneming bent begonnen. En als jij nu aan je medewerkers vraagt hoe het met ze gaat antwoorden ze aan jou dat ze het erg druk hebben. Stel die vraag van hierboven dan nog maar eens, want zijn ze wel druk met de juiste dingen?
Zou het niet mooi zijn om op een resetknop te mogen drukken en dat dan alleen de dingen overblijven die waarde toevoegen aan de kern van je bedrijf? Het zijn namelijk niet alleen de dingen die perfect passen bij de essentie van je bedrijf. Het zijn vaak ook de dingen die je echt iets opleveren.
Datgene wat jouw bedrijf uniek maakt, namelijk de kern of de essentie, is voor jouw beste klanten dé reden waarom ze graag met jou samenwerken. Lukt het jou om weer tot de kern te komen dan doe je bijna alleen nog maar dingen die waarde toevoegen.
Je zult merken dat je het nog steeds druk hebt, maar dan met de juiste dingen. Dingen die je niet alleen financieel meer zullen opleveren, maar ook waarde zullen toevoegen op een andere manier die misschien minder meetbaar is, maar die je zeker wel merkt.
Oh, en voordat ik het vergeet, focus op je kern betekent niet dat je alleen nog maar serieuze zakelijke dingen mag doen. Je zult verbaasd zijn hoe vaak juist plezier in je werk en menselijke contacten deel uitmaken van de kern van je bedrijf. Een investering op de lange termijn!
Portfolio
Nuttige info


