



De ideale klant?

Hey Bastiaan! Je hebt het wel erg vaak over de ideale klant, maar wat bedoel je daar nou mee??
Het klinkt ook een beetje gek, iedere klant is mooi meegenomen toch? En brood op de plank! Dat is in ieder wat ik altijd heb geleerd. Toch heb daar de afgelopen jaren een andere kijk op gekregen. Je klanten zijn ontzettend belangrijk, alleen geloof ik niet dat iedere klant óók een ideale klant voor jou is. Niet iedere klant past nou eenmaal bij jouw onderneming. En geloof me, dat is helemaal niet zo erg.
Stel jezelf maar eens deze vraag, zou het niet veel fijner zijn als je met klanten kan werken met wie je een echte klik hebt? Zou het niet mooi zijn als je veel vaker op één lijn zit met je klant tijdens de opdracht? Werken met je ideale klant geeft je echt meer energie en plezier in je werk. Maar gebeurt er dan eigenlijk waardoor jij niet al deze ideale klanten bereikt?
Identiteit
Idealiter gezien heeft jouw onderneming een duidelijke eigen identiteit, een eigen ‘persoonlijkheid’. Die ‘persoonlijkheid’ voor je merk noemen we ook wel brand archetypes. De uitstraling die jij hebt trekt een bepaald type klanten aan. En hoe duidelijker dit is, hoe meer jij de ideale klant gaat aantrekken. Een eenvoudige vergelijking kun je maken met een restaurant als voorbeeld. In het ene restaurant voel jij je meer thuis, daar zit je meer op je gemak. Het heeft een sfeer en ‘persoonlijkheid’ die goed bij jou passen. Dat is ook precies de reden waarom jij daar vaker terugkomt. Oom Arie heeft helemaal geen fijn gevoel bij die sfeer en moet er niet aan denken om in jouw favoriete restaurant te komen! En dat is niet erg, want voor oom Arie is er ook een restaurant waar hij zich wel thuis voelt.
Het gevoel dat jouw klanten hebben bij jouw onderneming is dus erg belangrijk. Mensen nemen namelijk nog steeds de meeste beslissingen op hun onderbuikgevoel. Je hoort het mensen ook wel eens zeggen “het voelt gewoon goed”. Lukt het jou om dit gevoel ook duidelijk en helder uit te dragen? Dan spreek jij daarmee veel gerichter je ideale klant aan.
Mis ik dan niet iets?
Iedere klant is weer één, hiermee verdien jij je inkomen. Ik kan me voorstellen dat het spannend kan zijn om je echt te focussen en je te alleen nog maar te richten op je ideale klant. Ik wil je daarom geruststellen, je zoektocht naar de ideale klant betekent niet automatisch dat je het met minder klanten moet stellen. Die ideale klanten zijn er namelijk echt wel. Je weet ze nu alleen niet goed genoeg te bereiken. Waarschijnlijk zijn er op dit moment potentiële ideale klanten voor je, die nu nog afhaken omdat ze niet het juiste gevoel krijgen. Dat is toch hartstikke zonde?
Langere termijn
Toegegeven, het is een traject van de iets langere adem maar de beloning is groot. Je zult zien dat je steeds vaker die ideale klant gaat aantrekken. En je zult merken dat je met steeds meer plezier zult gaan ondernemen. Van je ideale klanten krijg je energie en daarmee weer nieuwe ideeën die je bedrijf naar grotere hoogtes zullen tillen. Je bedrijf (re) branden levert nog veel meer voordelen op. Zo krijg je meer focus, neem je makkelijker beslissingen en werk je effectiever aan je onderneming. Ik hoef jou als ondernemer niet uit te leggen dat het jou financieel ook geen windeieren zal leggen.
Nieuwsgierig geworden? Neem dan contact met me op!
Nieuwsgierig geworden? Neem dan contact met me op!
Kan ik jou hierbij helpen? Kijk dan naar één van mijn branding pakketten zoals full branding of medium branding
Portfolio
Nuttige info


