



Benieuwd naar onze kijk op branding, marketing en communicatie? Of leuke ideeën opdoen?
Lees hieronder verder

Huh? Te druk? Geef jij ook wel eens als standaardantwoord dat je het druk hebt op de vraag hoe het is op je werk? Maar ja, het druk hebben is juist fijn toch? Dat betekent waarschijnlijk dat je met je onderneming veel mooie opdrachten uitvoert voor je klanten.. of zit het toch anders in elkaar? Neem eens de tijd om jezelf af te vragen waar je nou eigenlijk zo druk mee bent. Kun je echt zeggen dat alles wat je doet daadwerkelijk waarde toevoegt aan je onderneming? Op de lange of op de korte termijn? Waarschijnlijk kun je daar geen volmondig ja op zeggen, en dit is waarom: Toen je startte met je onderneming was je waarschijnlijk blij met iedere opdracht. Je had een mooie droom en wist wat je graag wilde bieden aan je potentiële klanten. En omdat jij ondernemer pur sang bent, heb je waarschijnlijk alle kansen gegrepen die zich op dat moment aandienden. Als het goed is ben je in de beginperiode ook tegen een hoop dingen aangelopen (en doe je dat nog steeds). Dingen waarvoor jij op dat moment mooie oplossingen hebt bedacht. Je bedrijf is verder gegroeid en die bedachte oplossingen zijn procedures en protocollen geworden. Het siert je als ondernemer dat jij altijd zo creatief ben omgegaan met alle kansen die je zag, alleen zonder dat je het misschien doorhad ben je weggegaan van je kern. De essentie waarmee jij ooit je onderneming bent begonnen. En als jij nu aan je medewerkers vraagt hoe het met ze gaat antwoorden ze aan jou dat ze het erg druk hebben. Stel die vraag van hierboven dan nog maar eens, want zijn ze wel druk met de juiste dingen?

Je moet wel zakelijk zijn hè. Die uitspraak krijg ik weleens te horen. Soms als uitleg van iemand anders naar mijzelf toe, soms als advies hoe ik me zou moeten gedragen naar anderen. Maar wat bedoelt iemand hier eigenlijk mee? Ik denk dat ik wel weet wat ze bedoelen te zeggen… Eigenlijk is het gewoon een verkapte vorm van aangeven dat je iets gaat doen wat niet helemaal in het belang is van die ander. “Het is niet persoonlijk, want jou vind ik wel aardig, maar wat ik nu ga doen is zakelijk, in het belang van het bedrijf, en dat gaat uiteraard boven jouw persoonlijk belang.” Grappig, want uiteindelijk doe je toch zaken met de mensen die in het bedrijf werken? Niet met het bedrijf zelf. Een bedrijf zonder mensen is geen bedrijf (nog niet tenminste!). En waarom zou je denken dat het een goed idee is om de belangen van die mensen ondergeschikt te maken aan die van het bedrijf. Is dat echt de beste keuze, ook op de langere termijn?

“Kies als je gekozen wilt worden”. Ja…deze opmerking heb ik vaker voorbij horen komen. Sterker nog, ik gebruik deze zelf ook regelmatig bij mijn eigen klanten. De laatste keer dat ik deze opmerking hoorde was op een netwerkborrel van Regio business Breda, in een talkshow setting vertelde @Christan Brouwers van Satelliet zijn verhaal over duurzaamheid. Hoewel ik deze opmerking vaker heb gehoord was het deze keer toch anders. Op de een of andere manier bleef het deze keer hangen. Misschien heb jij dit ook wel eens, dat zo’n opmerking in de weken daarna in verschillende vormen opnieuw aan jezelf gepresenteerd wordt. Bij mij was dit de afgelopen weken het geval. Het kwam ter sprake in gesprekken die ik voerde en in verschillende artikelen/posts die ik las zoals die van @Aartjan van Eerkel. Mijn eigen herinneringen waarin ik deze opmerking al eerder had gehoord, werden door mijn gedachten steeds weer opnieuw voorgeschoteld. Het kwam allemaal naar me toe op een andere manier, maar de essentie bleef hetzelfde. Eerst even terug naar die opmerking, want wat betekent het eigenlijk? Voor mij betekent het dat je een duidelijke keuze moet maken met je onderneming waar jij voor staat en waar jij in gelooft. En doordat jij hierin een duidelijke keuze maakt is ook duidelijk wie jouw ideale doelgroep is. Je ideale doelgroep kan zich veel beter identificeren met jouw onderneming en daardoor voelen zij zich veel prettiger om met jou in zee te gaan. Ze kiezen dan specifiek voor jou!

Hey Bastiaan! Je hebt het wel erg vaak over de ideale klant, maar wat bedoel je daar nou mee?? Het klinkt ook een beetje gek, iedere klant is mooi meegenomen toch? En brood op de plank! Dat is in ieder wat ik altijd heb geleerd. Toch heb daar de afgelopen jaren een andere kijk op gekregen. Je klanten zijn ontzettend belangrijk, alleen geloof ik niet dat iedere klant óók een ideale klant voor jou is. Niet iedere klant past nou eenmaal bij jouw onderneming. En geloof me, dat is helemaal niet zo erg. Stel jezelf maar eens deze vraag, zou het niet veel fijner zijn als je met klanten kan werken met wie je een echte klik hebt? Zou het niet mooi zijn als je veel vaker op één lijn zit met je klant tijdens de opdracht? Werken met je ideale klant geeft je echt meer energie en plezier in je werk. Maar gebeurt er dan eigenlijk waardoor jij niet al deze ideale klanten bereikt? Identiteit Idealiter gezien heeft jouw onderneming een duidelijke eigen identiteit, een eigen ‘persoonlijkheid’. Die ‘persoonlijkheid’ voor je merk noemen we ook wel brand archetypes. De uitstraling die jij hebt trekt een bepaald type klanten aan. En hoe duidelijker dit is, hoe meer jij de ideale klant gaat aantrekken. Een eenvoudige vergelijking kun je maken met een restaurant als voorbeeld. In het ene restaurant voel jij je meer thuis, daar zit je meer op je gemak. Het heeft een sfeer en ‘persoonlijkheid’ die goed bij jou passen. Dat is ook precies de reden waarom jij daar vaker terugkomt. Oom Arie heeft helemaal geen fijn gevoel bij die sfeer en moet er niet aan denken om in jouw favoriete restaurant te komen! En dat is niet erg, want voor oom Arie is er ook een restaurant waar hij zich wel thuis voelt. Het gevoel dat jouw klanten hebben bij jouw onderneming is dus erg belangrijk. Mensen nemen namelijk nog steeds de meeste beslissingen op hun onderbuikgevoel. Je hoort het mensen ook wel eens zeggen “het voelt gewoon goed”. Lukt het jou om dit gevoel ook duidelijk en helder uit te dragen? Dan spreek jij daarmee veel gerichter je ideale klant aan. Mis ik dan niet iets? Iedere klant is weer één, hiermee verdien jij je inkomen. Ik kan me voorstellen dat het spannend kan zijn om je echt te focussen en je te alleen nog maar te richten op je ideale klant. Ik wil je daarom geruststellen, je zoektocht naar de ideale klant betekent niet automatisch dat je het met minder klanten moet stellen. Die ideale klanten zijn er namelijk echt wel. Je weet ze nu alleen niet goed genoeg te bereiken. Waarschijnlijk zijn er op dit moment potentiële ideale klanten voor je, die nu nog afhaken omdat ze niet het juiste gevoel krijgen. Dat is toch hartstikke zonde? Langere termijn Toegegeven, het is een traject van de iets langere adem maar de beloning is groot. Je zult zien dat je steeds vaker die ideale klant gaat aantrekken. En je zult merken dat je met steeds meer plezier zult gaan ondernemen. Van je ideale klanten krijg je energie en daarmee weer nieuwe ideeën die je bedrijf naar grotere hoogtes zullen tillen. Je bedrijf (re) branden levert nog veel meer voordelen op. Zo krijg je meer focus, neem je makkelijker beslissingen en werk je effectiever aan je onderneming. Ik hoef jou als ondernemer niet uit te leggen dat het jou financieel ook geen windeieren zal leggen. Nieuwsgierig geworden? Neem dan contact met me op! Nieuwsgierig geworden? Neem dan contact met me op! Kan ik jou hierbij helpen? Kijk dan naar één van mijn branding pakketten zoals full branding of medium branding

Doe jij dat ook? Om je heen kijken hoe andere ondernemers het doen? Je eigen onderneming benchmarken met je concurrenten? Kijken wat zij voor een goede ideeën hebben die werken? In basis is dit natuurlijk een heel goed idee. Je wilt namelijk inspiratie opdoen voor je eigen onderneming. Je kan ook zeker gebruikmaken van de goede ideeën van andere ondernemers. Je hoeft immers niet iedere keer het wiel opnieuw uit te vinden. Maar… er schuilt een gevaar. Iets dat vaker gebeurt dan je denkt. Het zou zomaar kunnen dat je dingen gaat doen die in de praktijk bij je concurrentie wel werken, maar helemaal niet bij jou passen. En omdat het niet bij je past is het effect veel minder én kost het je eigenlijk alleen maar energie. In de meeste gevallen ligt het hieraan: Je bent te ver weggegaan van jezelf en je eigen onderneming. Mensen zien jouw onderneming namelijk als een soort ‘persoonlijkheid’ En als deze persoonlijkheid dingen gaat doen die daar niet bij passen dan merken mensen dit. Het wordt een soort ratjetoe aan verschillende dingen. Ze weten niet meer goed wat ze kunnen verwachten en dan haken ze vaak af. Daarnaast voelt het ook niet fijn als je een trucje of kunstje van een ander aan het opvoeren bent. Dit kost altijd meer energie. Je zou je moeten afvragen of je deze energie niet beter in andere dingen kunt steken die beter bij je passen. Jij bent toch niet voor niets ondernemer geworden! Doe het op jouw manier en wees jezelf! Alles wordt hiermee namelijk gemakkelijker. Je legt echt de focus op de dingen die bij jou en je onderneming passen. Hiermee spreek je ook je ideale klant aan. En niet onbelangrijk, je zult merken dat je ook veel meer plezier krijgt in het ondernemen. Dit klinkt misschien vrij eenvoudig, maar uit ervaring weet ik dat dit niet zo makkelijk is om er precies achter wat het beste past bij jou en je onderneming. Naar jezelf kijken is namelijk best lastig! Gelukkig is dit echt mijn ding. Ik help jou weer helemaal terug te komen bij jezelf en bij jouw onderneming. Als ik je heb geholpen dan beloof ik: - Dat jij weer de focus krijgt op de dingen die bij écht jou en je onderneming passen én waar je ook nog eens blij van wordt - Dat jij veel sneller en gemakkelijker beslissingen over je onderneming gaat nemen omdat je precies weet wat bij wel jou werkt en wat niet - Dat jouw klanten precies weten wat ze van je kunnen verwachten en dat je daarmee jouw ideale klant aanspreekt - Dat jij veel beter in staat bent om personeel te werven omdat het voor zowel voor jou, als potentiële kandidaten veel duidelijker is waar jij en je onderneming voor staan Alles uitgewerkt in creatieve communicatie zodat jij de boodschap van jouw onderneming weer helder en duidelijk overbrengt naar jouw ideale klant. Kan ik jou hierbij helpen? Kijk dan naar één van mijn branding pakketten zoals full branding of medium branding