



Mamafair family
SFEERIMPRESSIE
De MamaFair is een "Feelgood" market, waar (web-)shopeigenaren hun waar in 'real life' presenteren. Op de MamaFair vind je de meest unieke, bijzondere en hippe producten. Er kan dus naar hartelust geshopt worden.
Dit jaar niet alleen voor de mama, maar voor het hele gezin is er genoeg te shoppen en te beleven.
Voor de Mamafair heb ik impressie gemaakt die precies de sfeer weergeeft van de Mamafair en wat ze in de kern willen uitstralen.
Portfolio
Nuttige info

Huh? Te druk? Geef jij ook wel eens als standaardantwoord dat je het druk hebt op de vraag hoe het is op je werk? Maar ja, het druk hebben is juist fijn toch? Dat betekent waarschijnlijk dat je met je onderneming veel mooie opdrachten uitvoert voor je klanten.. of zit het toch anders in elkaar? Neem eens de tijd om jezelf af te vragen waar je nou eigenlijk zo druk mee bent. Kun je echt zeggen dat alles wat je doet daadwerkelijk waarde toevoegt aan je onderneming? Op de lange of op de korte termijn? Waarschijnlijk kun je daar geen volmondig ja op zeggen, en dit is waarom: Toen je startte met je onderneming was je waarschijnlijk blij met iedere opdracht. Je had een mooie droom en wist wat je graag wilde bieden aan je potentiële klanten. En omdat jij ondernemer pur sang bent, heb je waarschijnlijk alle kansen gegrepen die zich op dat moment aandienden. Als het goed is ben je in de beginperiode ook tegen een hoop dingen aangelopen (en doe je dat nog steeds). Dingen waarvoor jij op dat moment mooie oplossingen hebt bedacht. Je bedrijf is verder gegroeid en die bedachte oplossingen zijn procedures en protocollen geworden. Het siert je als ondernemer dat jij altijd zo creatief ben omgegaan met alle kansen die je zag, alleen zonder dat je het misschien doorhad ben je weggegaan van je kern. De essentie waarmee jij ooit je onderneming bent begonnen. En als jij nu aan je medewerkers vraagt hoe het met ze gaat antwoorden ze aan jou dat ze het erg druk hebben. Stel die vraag van hierboven dan nog maar eens, want zijn ze wel druk met de juiste dingen?

Je moet wel zakelijk zijn hè. Die uitspraak krijg ik weleens te horen. Soms als uitleg van iemand anders naar mijzelf toe, soms als advies hoe ik me zou moeten gedragen naar anderen. Maar wat bedoelt iemand hier eigenlijk mee? Ik denk dat ik wel weet wat ze bedoelen te zeggen… Eigenlijk is het gewoon een verkapte vorm van aangeven dat je iets gaat doen wat niet helemaal in het belang is van die ander. “Het is niet persoonlijk, want jou vind ik wel aardig, maar wat ik nu ga doen is zakelijk, in het belang van het bedrijf, en dat gaat uiteraard boven jouw persoonlijk belang.” Grappig, want uiteindelijk doe je toch zaken met de mensen die in het bedrijf werken? Niet met het bedrijf zelf. Een bedrijf zonder mensen is geen bedrijf (nog niet tenminste!). En waarom zou je denken dat het een goed idee is om de belangen van die mensen ondergeschikt te maken aan die van het bedrijf. Is dat echt de beste keuze, ook op de langere termijn?

“Kies als je gekozen wilt worden”. Ja…deze opmerking heb ik vaker voorbij horen komen. Sterker nog, ik gebruik deze zelf ook regelmatig bij mijn eigen klanten. De laatste keer dat ik deze opmerking hoorde was op een netwerkborrel van Regio business Breda, in een talkshow setting vertelde @Christan Brouwers van Satelliet zijn verhaal over duurzaamheid. Hoewel ik deze opmerking vaker heb gehoord was het deze keer toch anders. Op de een of andere manier bleef het deze keer hangen. Misschien heb jij dit ook wel eens, dat zo’n opmerking in de weken daarna in verschillende vormen opnieuw aan jezelf gepresenteerd wordt. Bij mij was dit de afgelopen weken het geval. Het kwam ter sprake in gesprekken die ik voerde en in verschillende artikelen/posts die ik las zoals die van @Aartjan van Eerkel. Mijn eigen herinneringen waarin ik deze opmerking al eerder had gehoord, werden door mijn gedachten steeds weer opnieuw voorgeschoteld. Het kwam allemaal naar me toe op een andere manier, maar de essentie bleef hetzelfde. Eerst even terug naar die opmerking, want wat betekent het eigenlijk? Voor mij betekent het dat je een duidelijke keuze moet maken met je onderneming waar jij voor staat en waar jij in gelooft. En doordat jij hierin een duidelijke keuze maakt is ook duidelijk wie jouw ideale doelgroep is. Je ideale doelgroep kan zich veel beter identificeren met jouw onderneming en daardoor voelen zij zich veel prettiger om met jou in zee te gaan. Ze kiezen dan specifiek voor jou!